|
|
|
Chevrolet Thriftmaster
pickup, årsmodell 1948
|
|
Tomas
Jonsson vid sin Chevrolet Thriftmaster. Pickupen importerades till Sverige
2008-09 och kom ifrån Albany CA USA. Den registrerades i Sverige 2009
och kördes i Sverige första året i orginalskick. Det var
dock en hemsk upplevelse. |
|
I
september 2009 påbörjades renoveringen, vilket betyder total
nedplockning av alla delar. |
|
Det visade sig att någon slagit med kulhammare
på hela bilen. Små bulor på hela karossen. Flaket var
så krokit att det blev nödvändigt att ersättas med
nytt. Pickupen har varit ett arbetsfordon av årsmodell 1948 så
vissa skavanker fick Tomas på köpet. Bakskärmarna är
flyttade 50 mm bakåt för att få bättre linjer och
bättre passning av hjul och hjulhus. Flakgolvet är beklätt
med ek av högsta klass.
|
|
Pickupen
var mer eller mindre fri från rost. Det blev ändå mycket
arbete med att få karossen i gott skick.Framaxeln var som orginal
stel med bladfjädrar. Numera sitter individuellt fjädrad framvagn
på plats. Modifierad Heidts framvagn. Handbromsen elektrisk. Ögonlock
från Chevy 56 framskärmar. |
|
Utformningen
av kupen är en fröjd att se. Ratten Billet Special. Stoppning
av säten har Tomas själv utfört. |
|
|
Orginalramen är boxad och
kryssad för att klara den nya V8 motorn med större effekten.
Åtgärden är nödvändig för att inte få
en vridning i ramen vid gaspådrag. Risken finns annars vid bra väggrepp
att vänster framhjul lättar vid gaspådrag.
|
|
Motorns
volym är 502 cui (inches) vilket motsvarar 8,22 liter. Effekten är
tillräcklig. Transmition : TH400 Street fighter. Tändsystem Chevy
performance. Bromsar 11 inches skivbromsar. Hjulen är luftfjädrade.
Grill Cheves of the 40s. Pickuppen blev klar i maj månad 2013. Tomas
har erhållit fyra förstaplaceringar på utställningar
år 2013. Bla. på Big Meet i Västerås. All renovering
har Tomas själv utfört. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|